1- Sponsoring door Directie & Management
CRM is een serieuze investering, het moet worden gedaan om de doelstellingen van het bedrijf te ondersteunen. Dit begint de vraag te stellen: waarom implementeert u CRM in de eerste plaats? Welke problemen lossen we er mee op? U moet weten waarom. Deze redenering moet aan alle betrokkenen van bovenaf worden gecommuniceerd. De rest van de organisatie moet een duidelijk inzicht hebben in de WAAROM en weten dat het project de volledige steun van het management team heeft.
2- Uitvoeringsaanpak
Vermijd de Big Bang-benadering door het stellen van prioriteiten en het plannen van fases. Houd rekening met de volledige levenscyclus, van het begin tot en met de voortdurende ondersteuning en evolutie van het systeem, en denk eraan dat de betrokkenheid van de gebruiker gedurende het hele proces belangrijk is.
3- De Data-factor
Data. Iedereen weet dat CRM het moet hebben, maar vaak wordt het serieus onderschat als het gaat om het werk dat nodig is om het goed te krijgen en de werkelijke waarde ervan te realiseren. Als je data beschouwt alsof het een machine is, zou je de selectie, de installatie, het lopende onderhoud, enz. nauwkeuriger overwegen. Het wordt dan een echte aanwinst voor de organisatie. Zie ook mijn artikel over Hoe kan ik mijn crm data opschonen waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen opschoon-acties en schone data door dagelijks gebruik.
4- De juiste partner
Vind de persoon of partner die past bij uw idealen en persoonlijkheid – kunt u met hen werken? Dit moet iemand zijn die waarde toevoegt aan uw project – hebben ze kennis van de industrie of van het proces die verband houdt met uw behoeften? Deze persoon of partner moet bereid zijn om vaardigheden en taken te delen om te helpen bij het beheren van tijd en kosten. Geen twee implementaties zijn hetzelfde, dus is het belangrijk dat de implementatie persoon beschikt over voldoende improvisatie vaardigheden.
5- De juiste technologie
Ik heb dit met opzet als laatste geplaatst. – De “beste” technologie alleen is geen garantie voor een succesvol CRM-project. De bovenstaande funderingspunten moeten aanwezig zijn.
Kijk bij de keuze voor de juiste technologie naar:
1) gebruiksvriendelijkheid, werkt het CRM intuïtief en snel, worden mobiele apparaten ondersteund.
2) wordt u voldoende ontzorgd, ofwel, wordt de hosting, updates en beveiliging voor u geregeld of moet u daar zelf nog achteraan.
3) welke integraties biedt de oplossing? Zijn er al plugins beschikbaar in de markt of moeten die nog worden ontwikkeld.
4) is de applicatie voldoende aan te passen aan uw behoeften. We onderscheiden hier nadrukkelijk het configureren (velden aanmaken, layouts aanpassen) van het bouwen van maatwerkoplossingen. Maatwerk moet, als het even kan, worden voorkomen.
Wilt u weten waar u staat t.o.v. bovenstaande 5 succesfactoren, vraag dan een gratis adviesgesprek aan.