CRM selectie
Wat is CRM?
CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management en gaat kortweg over het beheren van Leads, Klanten, het Verkoopproces en klantcontact. De invulling hiervan verschilt per organisatie. Bij de ene organisatie ligt de nadruk op commercie en new-business, bij de andere organisatie bijv. op contractbeheer en service.
Heeft mijn organisatie CRM nodig?
De plaats die CRM inneemt in een organisatie is niet eenduidig. Overwegingen om een CRM systeem te gebruiken zijn onder andere:
- hoe belangrijk is het dat klantcontact wordt vastgelegd
- is er inzicht in het aantal nieuwe leads en tijdige/juiste opvolging ervan
- is er sprake van een sales proces: ofwel, volgt het afsluiten van een order doorgaans een vast patroon dat is afgestemd op het inkoopproces van de klant
- is er (veel) verloop binnen de sales afdeling en hoe wordt opgebouwde kennis geborgd binnen de organisatie
- is er behoefte aan een cockpit om te zien hoe het ervoor staat met de verkopen.
Welk CRM systeem is het beste geschikt voor mij?
Wie even zoekt op CRM systemen komt er al snel achter dat er nogal wat te kiezen is. Hieronder is een overzicht van een aantal systemen, met daarbij de opmerking dat er vooral in de laatste jaren enorm veel systeem bijgekomen zijn. Kortom, in werkelijkheid is het aanbod nog veel groter en continu in beweging. Een aantal aanbieders (ik noem geen namen) stelt zich tamelijk agressief op als het gaat om sales opvolging. En dat terwijl je toch echt even de rust wil/moet nemen om een goede afweging te maken.
Overzicht CRM systemen
Een CRM systeem inrichten doe je voor de langere termijn. Het is dus van strategisch belang dat je het juiste systeem kiest dat past bij jouw organisatie en waarmee je de doelen behaalt die je met CRM voor ogen hebt. Welk probleem los je op.
Kennen wij al deze systemen? Zeker niet, maar we kunnen ze wel voor u op een rij zetten en wegen. Een aantal systemen kennen we wel door-en-door. Sterker nog, met een aantal zijn we partnerships aangegaan. Zo hebben we rechtstreeks toegang tot de organisatie van de leverancier. Een aantal, want we willen uiteraard wel onafhankelijk en objectief zijn en blijven!
Waar moet ik op letten bij de keuze van een CRM oplossing?
- Het aantal gebruikers en het aantal contacten dat een CRM-systeem aan kan.
- Is het mogelijk om het CRM te integreren met andere bedrijfsapplicaties?
- Is het mogelijk om aangepaste velden te maken voor verschillende soorten contacten?
- Heeft het een geïntegreerde e-mailclient?
- Welke rapportage mogelijkheden biedt het CRM en hoe worden deze gepresenteerd?
- Hoe gemakkelijk navigeert u tussen verschillende pagina’s in het CRM-systeem?
- Hoe is de klantenondersteuning voor het product?
Onze aanpak
Wij helpen bij het formuleren van de doelstellingen en brengen uw huidige IT landschap in kaart. Op basis hiervan komen we tot een shortlist van twee, hooguit 3 (CRM) systemen. CRM staat bewust tussen haakjes, want als gedeelte(n) van het proces beter door andere systemen kan worden afgehandeld, dan nemen wij dit uiteraard mee in het advies.
Van de geselecteerde systemen kunnen wij een TCO (Total Cost of Ownership) berekenen. Zo zijn de totale kosten over een een aantal jaren inzichtelijk. Dit geeft een beter beeld van de werkelijke kosten.
De uiteindelijke keuze is uiteraard aan u, maar dan wel goed en objectief onderbouwd.
Heeft u gewoon behoefte aan een kort advies, gewoon even bellen en sparren, dan kan dat natuurlijk ook: 0348-786789