Wat betekent CRM
De betekenis van CRM of customer relationship management is: een bedrijfsstrategie die de relatie met klanten als uitgangspunt neemt. Niet het product of het proces, maar uw klant staat centraal in de bedrijfsvoering. U kunt uw concurrentiepositie verbeteren door beter in te spelen op de behoefte van de klant en als organisatie klantgerichter opereren.
Hieronder staat een aantal begrippen die worden gebruikt in de CRM wereld. Staat het woord dat je zoekt er niet bij of is een omschrijving niet duidelijk, mail ons dan zodat we het overzicht kunnen aanpassen/aanvullen.
A
B
Organisatie/bedrijf. Dit kan een klant zijn. Doorgaans is dit het centrale draaipunt van het CRM. Bij B2C ligt dit uiteraard anders.
Account-based marketing (ABM) is een marketingmethode die zich focust op het verwerven van specifieke hoogwaardige klanten met zeer gerichte, gepersonaliseerde campagnes, waarbij de targeting- en marketingboodschap wordt gebaseerd op specifieke kenmerken van een account.
Account scoring is het proces waarbij alle (potentiële) klanten worden gesorteerd in een volgorde van de meest naar de minst waardevolle. De geschatte waarde van een account is gelijk aan de nabijheid van het ideale klantprofiel. Waar leadscoring de waarschijnlijkheid van een contactpersoon om klant te worden voorspelt, richt accountscoring zich op de organisaties.
Acquisitie gaat over de verzameling activiteiten die een organisatie onderneemt om nieuwe omzet binnen te halen. Er zijn verschillende manieren om te ‘acquireren’. Denk aan telefonische acquisitie (zoals koud bellen), e-mail marketing of online advertenties.
Business to business sales gaat over de uitwisseling van middelen tussen bedrijven. B2B staat tegenover Business to Consumer, B2C.
Bij business to consumer verkoopt een bedrijf producten en diensten rechtstreeks aan consumenten die de eindgebruikers zijn van de producten of diensten.
C
D
Bij een open Opportunity is dit de datum waarop je verwacht dat de klant tot de koop overgaat of, indien de Opportunity al Closed Won is, de datum waarop akkoord werd verkregen (bijv. dmv een handtekening).
Ongevraagde telefonische benadering in een poging producten of diensten te verkopen.
E
F
G
H
I
L
M
N
De definitie van een MQL verschilt per organisatie. Doorgaans is een MQL of Marketing Qualified Lead een lead die zich heeft gekwalificeerd voor marketingdoeleinden zoals e-mail en direct marketing. Met name sinds de ingang van de GDPR wetgeving is consent voor marketing essentieel in het kunnen uitvoeren van je marketing activiteiten. Een concreet voorbeeld is de inschrijving voor een nieuwsbrief of download van een e-book: iemand laat zijn of haar gegevens achter en is zodoende geschikt voor verdere lead nurturing zoals emailmarketing en direct marketing.
O
P
Q
R
S
De afstemming tussen de Marketing en de Sales activiteiten/afdelingen. Denk hierbij aan overdracht van Leads en feed-back door Sales aan Marketing over de kwaliteit van de leads.
Een salesfunnel is, net als bij een marketingfunnel, het ontwerp van het proces dat prospects naar alle waarschijnlijkheid zullen doorlopen alvorens ze klant worden of een aankoop doen. Een veel voorkomende salesfunnel is:
Prospect > Contacted > Meeting booked > Meeting Held > Realistic Opportunity > Offer out > Closed
Een salesfunnel kan ook gaan over de visuele weergave van prospects en waar ze zich in het salesproces bevinden. Sommige CRM’s bieden dit aan, wat erg behulpzaam is voor salesmensen bij het beoefenen van hun vak en het forecasten van hun kansen.