Wat zijn de voordelen van een CRM systeem voor de:

Marketing manager

  • Ik wil weten welke marketing campagnes succesvol zijn.
  • Ik wil weten of mijn leads goed en tijdig worden opgepakt.
 
crm voor marketing

Welke voordelen biedt een CRM systeem voor jou als marketing manager

Als marketing manager heb je waarschijnlijk een goed beeld van de kosten per lead. Zodra een MQL (Marketing Qualified Lead) wordt doorgezet naar sales wil je tenminste 2 dingen weten:

1- wordt mijn lead tijdig en adequaat opgevolgd door sales
2- wat is het uiteindelijke resultaat (in geld) van deze lead.

Lead opvolging

Zodra een lead wordt gekwalificeerd wordt deze geconverteerd. Dit converteren houdt in dat de lead wordt omgezet in een Account (Organisatie), een Contact (de persoon waarop sales zich richt) en een Opportunity.

Een opportunity doorloopt een aantal stappen (het Salesproces) die zo goed mogelijk zijn afgestemd op het inkoop-/beslissingsproces van de klant.

Elke stap voegt waarde toe aan je opportunity. De de juiste dingen te doen per proces stap vergroot je de haalbaarheid van je opportunity. Dit wordt ook wel pijplijn- of funnelmanagement genoemd.

Rendement van campagnes

Door het converteren van de Leads is per opportunity de herkomst te achterhalen. Op deze manier is het resultaat van de opportunities te herleiden naar de campagne die voor deze leads heeft gezorgd. Je kunt nu dus de opbrengst en de kosten van een campagne inzichtelijk maken.