Wat zijn de voordelen van een CRM systeem voor de:

Directeur / Sales manager

  • Ik wil een overzichtelijk dashboard.
  • Ik wil een betrouwbare forecast.
  • Ik wil weten wat mijn accountmanagers aan het doen zijn.
shutterstock 791618917

Welke voordelen biedt een CRM systeem voor jou als directeur/salesmanager

Als directeur of salesmanager heb je behoefte aan KPI’s die je vertellen hoe het ervoor staat met de Sales. Hierbij is het belangrijk dat:

1- de informatie eenduidig is
2- de gegevens traceerbaar zijn (ofwel inzicht in de wijzigingen, wat, wanneer en door wie) en
3- dat de informatie altijd up-to-date is. 

Overzichtelijke dashboards

De meeste CRM oplossingen bieden de mogelijkheid van dashboards. Deze dashboards geven -mits ze goed zijn ingericht- op zowel totaal/company niveau, team-niveau als individueel niveau inzicht in de performance op het gebied van sales. Het dashboard is bij het individueel niveau een essentiële basis voor bijvoorbeeld de wekelijkse bila’s met de accountmanagers.

sales dashboard

Het einde van de Excelletjes en mooie praatjes

Alhoewel wij enorm fan zijn van Excel, kent Excel als sales prognose tool een aantal nadelen. Wij hebben deze in een eerder artikel op een rij gezet.

Een kenmerk van een goede sales medewerker is dat hij zichzelf goed kan verkopen. Dat is van toepassing richting de klant, maar uiteraard ook intern. Wanneer statussen van opportunities en verkoop voorspellingen wijzigen, is het wel zo fijn als deze worden opgemerkt en traceerbaar zijn. Kortom, wat is er gewijzigd, door wie en wanneer. De meeste CRM oplossingen bieden mogelijkheden om dit in de logs terug te vinden. Als extra hulpmiddel zou je jezelf automatische berichten kunnen laten sturen bij bepaalde gebeurtenissen. Zo ontvang je bijvoorbeeld een e-mail zodra een grote deal op Closed Won of Closed Lost wordt gezet of wanneer een nieuwe deal voor die speciale klantengroep wordt ingevoerd.

Altijd up-to-date

Voor inzichten, dashboards en rapportages is het natuurlijk belangrijk dat de informatie up-to-date is. Het is dus belangrijk dat deal gegevens, bezoekverslagen, etc. direct worden ingevoerd. Mobiele apps bevorderen de invoer. De meeste CRM oplossingen bieden zo’s mobiele app.