Wat is CRM

Klantrelatiebeheer (customer relationship management, CRM) is een benadering die bedrijven helpt om hun bestaande klantrelaties te verbeteren en nieuwe klanten sneller te werven. Hier is een compleet CRM-overzicht voor u om eenvoudig mee aan de slag te gaan en inzicht te krijgen in de voordelen voor uw bedrijf.

CRM – Betekenis en definitie

De betekenis van CRM is over de jaren heen veel veranderd. CRM is een term die in eerste instantie werd gedefinieerd en ontworpen om de klantenservice te verbeteren. Vandaag de dag heeft het echter betrekking op een hele bedrijfsstrategie. CRM-software fungeert als een verzamelplaats om uw sales-, marketing- en klantenserviceactiviteiten samen te brengen en uw proces, beleid en mensen te stroomlijnen binnen één platform.

Wie gebruikt een CRM-systeem?

Systemen voor klantrelatiebeheer kunnen eenvoudig worden aangepast aan de specifieke behoeften van elk bedrijfstype en -formaat. Start-ups, grote ondernemingen en verticale markten als vastgoed, gezondheidszorg, verzekeringen, rechtsbijstand, media, restaurants, reizen, banken, belastingen, freelancers, en non-profits gebruiken allemaal CRM-software voor het verbeteren van hun sales, marketing en klantenservice.

B2B

Van het beheren van de contactgegevens van een account tot het up-to-date houden van zakelijke deals, betalingen en rapporten, B2B-bedrijven kunnen het beste een CRM voor sales implementeren. Het helpt hen een gemeenschappelijk platform te creëren om hun partners, leveranciers en andere belanghebbenden van hun bedrijf op één lijn te houden.

B2C

B2C-bedrijven hebben kortere klantcycli en hebben doorgaans een oplossing nodig die directer en minder tijdrovend is. Een CRM-tool op basis van meerdere kanalen met functies zoals het beheren van leads, het versturen van directe enquêtes, marketingautomatisering enz. helpt B2C’s om hun klanten gemakkelijker te bereiken.

Mkb’s

Mkb’s zijn slimme en moderne bedrijven. Het is een veelvoorkomende misvatting dat CRM in de cloud te duur en ingewikkeld voor mkb’s is. Ze kunnen hun CRM-avontuur altijd beginnen met gratis CRM-software. CRM-systemen voor kleine bedrijven bieden een gelijk speelveld en geven mkb’s de mogelijkheid om te concurreren met de grotere spelers in hun branche.

Grote bedrijven

Met geavanceerde CRM-functies zoals workflowbeheer, geavanceerde analyse, regiobeheer, en sales- en marketingautomatisering kan CRM-software voor grote bedrijven helpen om de tijd die salesmedewerkers besteden aan simpele taken te verminderen, zodat ze meer tijd hebben om zich te concentreren op hun klanten en om hun activiteiten op meerdere geografische locaties te harmoniseren.

Belangrijkste kenmerken van CRM-software

Leadbeheer 

Het genereren van kwalitatieve leads is belangrijk, maar het volgen en beheren van leads en het sluiten van deals is net zo belangrijk. CRM biedt u alles wat u moet weten over uw leads om ze te converteren naar tevreden, betalende klanten. Met leadscores en geautomatiseerde leadtoewijzing kunt u leads toewijzen op basis van verschillende parameters en weet u voor welke leads de kans het grootst is dat ze het traject verder doorlopen.

wt crm lead management

Contactbeheer

Contactbeheerfuncties in CRM helpen u uw zakelijke contacten op één plaats te organiseren. U krijgt inzicht in wanneer en waarom u de laatste keer contact hebt opgenomen met een klant en wat het beste moment is om diegene te bereiken, u ziet vermeldingen op social media en u kunt analyses uitvoeren om klanten te bereiken via e-mail en andere vormen van communicatie.

wt crm contact management

Dealbeheer / Opportunity management

Een gemiste deal is voor altijd verloren. De functies voor dealbeheer in CRM geven u een volledig beeld van uw huidige en toekomstige deals en laten u weten wat er misging bij uw eerdere misgelopen deals. CRM stelt u in staat om deals te segmenteren op basis van hun huidige fase in de pijplijn en kan u inzicht geven in de winstgevendheid van het binnenhalen van een deal.

wt crm deal management

E-mailbeheer

E-mailbeheer is een kernfunctie voor elk bedrijf. Met een online CRM-oplossing hebt u er de volledige controle over. Elke e-mailclient die u gebruikt kan worden geïntegreerd met uw CRM-tool, wat betekent dat u tijd bespaart op het schakelen tussen tabbladen om uw werk gedaan te krijgen. Met het e-mailbeheersysteem in CRM kunt u prioriteiten stellen aan e-mails, de respons op elke e-mail analyseren en zorgen voor grondige follow-ups met uw ontvangers.

wt crm email management

Salesautomatisering

Als CRM-implementeerder voor uw bedrijf wilt u dat uw salesteam meer tijd besteedt aan sales en minder tijd aan ander administratief werk. Hier kan het automatiseren van uw verkoopproces bij helpen. Met salesautomatisering kunt u uw huidige terugkerende taken vervangen door intelligente workflows en macro’s. Leads zullen ook gemakkelijker door uw pijplijn stromen met automatische toewijzing van leads aan de juiste verkopers.

wt crm workflow

Rapportage en analyses

Een analysegedreven bedrijfscultuur kan essentieel zijn bij het transformeren van de besluitvorming van uw organisatie van intuïtief naar op gegevens gebaseerd. CRM-software biedt bedrijven de nodige intelligentie om gegevens uit verschillende bronnen te verwerken en waardevolle inzichten te verkrijgen. Van basisgrafieken tot geavanceerde analytische inzichten, zoals het opsporen van afwijkingen in uw bedrijf: een ingebouwde analyse-engine in CRM kan bedrijven helpen een cruciaal concurrentievoordeel te behalen.

wt crm analytics

Marketingautomatisering

Vaak zien bedrijven dat hun marketingbudget tot niks leidt door een slechte planning en het onvermogen om de echte doelgroep voor hun merk te identificeren. Een slechte communicatie tussen verkoop- en marketingteams kan deze inspanningen tegenwerken. Met een CRM voor marketing met ingebouwde marketingautomatisering en functies voor campagnebeheer kunt u nieuwe leads genereren, gerichte marketingcampagnes per e-mail uitvoeren, advertentie-uitgaven vergelijken met salesopbrengsten en uiteindelijk het maximale rendement voor uw marketinguitgaven behalen.

wt crm marketing automation

Aanpassingen

Er is geen kant-en-klare benadering als het gaat om de implementatie van een CRM-platform voor uw bedrijf. Als er één zakelijke softwareoplossing op de markt is die echt aanpasbaar is aan de manier waarop uw bedrijf werkt, is het wel een CRM-systeem. U kunt uw CRM-systeem personaliseren met aangepaste functies, knoppen, modules, velden en lay-outs, of zelfs een volledig nieuw CRM-systeem bouwen met unieke opties voor uw bedrijfssector.

wt crm customization

Mobiele CRM

In een tijd waarin het wereldwijde gebruik van mobiele apparaten dat van desktops heeft ingehaald, is het essentieel dat uw CRM-systeem uw personeel in staat stelt om volledig mobiel te werken. Mobiele CRM helpt salesmedewerkers om onderweg meer deals te sluiten. Het stelt managers in staat om gegevens toe te voegen en bij te werken tussen zakelijke afspraken door, zelfs wanneer ze offline zijn. Van beurzen tot zakelijke bijeenkomsten en netwerkevenementen: met mobiele CRM-apps bent u voorbereid, hoe uw bedrijf zich ook ontwikkelt.

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie, laat dan hieronder je gegevens achter.