Customer case Intraphone

Intraphone – forecast bij gespreide omzet

Forecast bij gespreide omzet

Intraphone levert een communicatie- en registratie oplossing voor de ambulante (thuis)zorgmarkt. Voor haar Zweedse organisaties is CRMprofs op dit moment bezig met de implementatie van CRM. Intraphone gebruikt haar CRM voor registratie van haar sales activiteiten en forecasting. Daarnaast worden alle support aanvragen afgehandeld via het CRM systeem.

 

De gekozen oplossing voldoet aan de strenge veiligheids eisen zoals de zorgmarkt die stelt. Verder is de software in zowel in de Zweedse als Engelse taal te gebruiken en worden de deals in meerdere koersen weergegeven.

De uitdaging

Intraphone verkoopt licenties die maandelijks worden gefactureerd. In de opportunities module zijn standaard de velden Waarde, Kans en Sluitingsdatum (Close date) beschikbaar.

Deze 3 variabelen zijn nodig voor funnel management. Echter, als je deze gegevens neemt als basis voor maandelijkse forecasting, dan kom schiet je tekort. Een ‘closed deal’ betekent immers nog geen omzet op het moment van de close date.

De uitdaging is dan ook: hoe maak je een betrouwbare forecast vanuit CRM als de omzet wordt gespreid over een langere periode.

Wij hebben dit opgelost door aan de Revenue Line Items (RLI) een aantal velden toe te voegen. Deze geven o.a. aan wat de duur is van het abonnement in maanden. Daarnaast gebruiken we een veld Offset waarmee kan worden aangegeven wanneer de eerste omzet wordt verwacht t.o.v. de sluitings datum.

Bijvoorbeeld: de deal valt op 1 juli. Twee maanden na deze datum wordt training verzorgd. Deze duurt 1 maand. De offset is dan 2 maanden en de duur is 1 maand. Direct begint de facturatie van de licentie. De offset is dan bijv. 3 en de duur is 48 maanden.

forecasting abonnementen

Op deze manier is inzichtelijk welke omzet kan worden verwacht in de komende maanden. Inclusief de opportunities die nog in de pijplijn zitten en dus nog niet Closed Won zijn.