20 redenen om van Excel over te stappen naar een CRM oplossing

Alhoewel Excel een geweldig mooie tool is waarbij flexibel en gemakkelijk data kan worden verwerkt, volgen hieronder 20 redenen waarom CRM beter is om klant data te beheren. De volgorde is willekeurig en sommige punten zullen voor de ene organisatie zwaarder wegen dan voor de andere.
Excel
CRM
1
Je moet altijd checken of je de laatste versie hebt
Gegevens zijn altijd de meest recente (single point of truth)
2
Je kunt niet zien wie wat heeft aangepast
Aanpassingen zijn in de meeste gevallen traceerbaar
3
Tegelijk werken aan 1 excel file kan tegenwoordig wel, maar blijft spannend
Tegelijk werken aan de data is geen enkel probleem
4
Er is geen structuur Klant-Contactpersonen, opportunities, etc.
Alle data is gerelateerd
5
Alle data moet handmatig worden ingevoerd en vaak zelfs op meerdere plekken
Data kan automatsich worden aangevuld en wordt maar op 1 plek ingevoerd
6
E-mail kan niet worden gekoppeld aan een Excel-regel
E-mail kan worden gekoppeld aan klant, contactpersoon, opportunity, etc.
7
De data is niet altijd beschikbaar
De data is altijd en overal beschikbaar, vaak zelfs zonder internet verbinding. Denk aan bijkomende apps voor mobile telefoons en tablets
8
Rapportages moeten worden geupdate en kunnen fouten bevatten
Rapportages en grafieken zijn altijd up-to-date en automatisch beschikbaar
9
Rapportages maken is handwerk
CRM kan automatisch rapporten mailen op vaste tijdstippen
10
Je kunt geen data afschermen voor collega’s, iedereen kan alles zien, iedereen kan alles aanpassen/verwijderen
Door rollen en rechten kun je bevoegdheden toekennen en data afschermen
11
Excel werkt niet samen met e-mail campagne software
CRM kent integraties met diverse campagne software pakketten en kan in de meeste gevallen zelf ook campagne mailings verzorgen
12
Excel werkt niet samen met Outlook
CRM en e-mail (Outlook/Gmail) kan worden geintegreerd
13
Als de Excel file beschadigd raakt of zoek raakt, kun je je data kwijt zijn
Data wordt in de meeste gevallen automatisch geback-upt
14
Door verkeerd te sorteren kan de data op regelniveau doorelkaar raken
Sorteren kan nooit leiden tot dataverlies
15
Bijlagen koppelen is niet mogelijk
Bijlagen kunnen worden opgeslagen en gekoppeld aan de relevante records. Tevens is versiebeheer mogelijk
16
Een vertrekkende verkoper kan in 1 file het hele klantenbestand meenemen
Data exports kunnen worden beperkt of zelfs helemaal onmogelijk worden gemaakt
17
Excel faciliteert geen workflows
CRM kan een uniforme werkwijze afdwingen
18
Koppelingen met andere applicaties (bijvoorbeeld ERP) zijn meestal niet mogelijk
Er zijn diverse koppelingen mogelijk, via standaard koppelingen en/of maatwerk
19
Met excel kun je niet bellen
Met de meeste CRM apps kun je bellen. De calls worden automatisch vastgelegd
20
Taken aanmaken en relateren aan data is in beginsel niet mogelijk
In CRM kun je taken aanmaken die gerelateerd is aan data. Deze taken kun je aan jezelf of aan een collega toewijzen