Vergelijking Zoho vs Salesforce

Zoho vs Salesforce

Zoho vs Salesforce: welke is de beste?

Marco Moen
Marco Moen - CRMprofs

CRM-software wordt tegenwoordig vrijwel overal gebruikt, bij bedrijven van elke omvang. Met de groei van het gebruik in de markt zijn veel grote spelers op de markt gekomen en het kan moeilijk zijn om te bepalen welke oplossing het beste is voor uw situatie. Bekijk onze deskundige analyse en vergelijking van het aanbod van Salesforce en Zoho.

Customer relationship management (CRM)-applicaties zijn niet langer tactische hulpmiddelen voor het beheer van de verkoop, maar zijn voor veel organisaties het belangrijkste middel om de klantervaring te beheren. Het probleem waar de meeste organisaties vandaag de dag mee te maken hebben is niet zozeer het erkennen van de zakelijke waarde van CRM-applicaties, maar eerder het afstemmen van het investeringsniveau op de omvang en de reikwijdte van hun activiteiten.

CRM-behoeften in grote ondernemingen vs. kleine organisaties

Grote ondernemingen hebben doorgaans een breed scala aan mogelijkheden nodig, waaronder integratie met een breed scala aan systemen, waaronder bijvoorbeeld applicaties in de supply-chain en ERP systemen. Kleine en middelgrote bedrijven geven de voorkeur aan CRM-applicaties die niet alleen eenvoudig aan te roepen zijn, maar ook het breedste scala aan ingebouwde mogelijkheden bieden. De meeste MKB-organisaties hebben bijvoorbeeld geen speciale marketingafdelingen. Vanwege dat probleem hebben CRM-applicaties met ingebouwde marketingtools die gemakkelijk toegankelijk zijn voor verkopers, vaak meer aantrekkingskracht.

Screenshot 2020 09 07 at 14.18.54

Organisaties moeten ook voorzichtig zijn met het kiezen van een CRM-applicatie die de verkopers zullen willen gebruiken in vergelijking met de applicatie waarvan zij denken dat deze hen het beste helpt bij het beheren van het bedrijf. CRM-applicaties die verkoopmedewerkers niet gemakkelijk te gebruiken vinden, zullen uiteindelijk wegkwijnen.

Twee van de toonaangevende leveranciers van CRM-applicaties zijn tegenwoordig Salesforce en Zoho. Met het oog op het waarderen van de sterke punten van beide aanbiedingen, volgt hier een beoordeling van de twee applicaties, omdat ze verschillende klassen en groottes van organisaties kunnen aanspreken.

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen Zoho en Salesforce?

Screenshot 2020 09 07 at 14.42.38

Kosten

Salesforce

Salesforce CRM wordt aangeboden in vier serviceniveaus. Salesforce Essentials, voor maximaal 10 gebruikers, biedt out-of-the-box CRM aan voor €25/gebruiker/maand. Lightning Professional is voor teams van elke omvang, voor €75/gebruiker/maand, en voegt samenwerkingsmogelijkheden toe. Lightning Enterprise (volgens Salesforce de populairste) biedt een zeer aanpasbare CRM voor €150/gebruiker/maand. En Lightning Unlimited, voor €300/gebruiker/maand, maakt onbeperkte ondersteuning beschikbaar.

Zoho

Zoho CRM biedt een scala aan service levels die beginnen met een gratis versie. Jaarlijks of maandelijks kunnen kleine bedrijven tot drie gebruikers vooruit met de volledig gratis versie, met basis CRM-functies voor maximaal 5.000 records. De standaardversie, met €12/gebruiker/maand (jaarlijks gefactureerd) of €18/gebruiker/maand, breidt de voorspelling en rapportage uit. De Professional-versie, voor €20/gebruiker/maand (jaarlijks gefactureerd) of €30/gebruiker/maand, voegt meer maatwerk toe op het gebied van velden, workflow- en procesbeheer. En de Enterprise-versie, voor €35/gebruiker/maand (jaarlijks gefactureerd) of €45/gebruiker/maand, is volwaardig, met inbegrip van een AI-assistent met de naam Zia en verbeterde analytics. Ontwikkelaarstools zijn ook beschikbaar op dit serviceniveau.

Zowel Salesforce als Zoho zijn software-as-a-service (SaaS)-toepassingen waarvoor organisaties geen speciale infrastructuur hoeven aan te schaffen om te kunnen draaien. Maar terwijl beide applicaties per gebruiker en per maand worden geprijsd, eist Salesforce van klanten dat ze zich vastleggen op een jaarcontract. Hoe langer de contractverplichting, hoe lager de maandelijkse kosten. De kosten worden vooraf in rekening gebracht op basis van het geschatte gebruik. Zoho daarentegen stelt organisaties in staat om het aantal gebruikers dat toegang heeft tot de applicaties op maandbasis op te schalen, indien nodig.

Kostenbewuste bedrijven zullen merken dat Zoho zich zeer gunstig verhoudt tot Salesforce, niet alleen wat betreft de maandelijkse kosten, maar ook wat betreft de flexibiliteit. Dit zal vaak van belang zijn voor bedrijven die groei ervaren. De hogere kosten van Salesforce CRM zullen niet noodzakelijkerwijs grotere ondernemingen uitschakelen, waarbij het verkoopteam waarschijnlijk al vertrouwd is met Salesforce-tools.

Gebruiksgemak

Beide toepassingen worden over het algemeen goed ontvangen door de verschillende marktsegmenten waarop ze zich richten met verschillende edities. De mogelijkheid om door elke applicatie te navigeren komt over het algemeen neer op de duur van de tijd dat een eindgebruiker aan een van beide is blootgesteld. De balk die nodig is om Zoho onder de knie te krijgen wordt over het algemeen als iets lager beschouwd voor de gemiddelde eindgebruiker. Maar sommige van de uitdagingen die eindgebruikers met Salesforce kunnen tegenkomen, houden direct verband met het aantal aangeboden functies. Ook ligt Salesforce aanzienlijk verder op het gebied van de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) die de mogelijkheden van de applicatie veel toegankelijker maakt voor een breder scala aan eindgebruikers.

Implementatie

Als SaaS-applicaties zijn zowel Salesforce als Zoho relatief eenvoudig aan te passen. Maar de Zoho-applicaties maken het makkelijker om extra functionaliteit te ontdekken en aan te zetten.

Bij Salesforce gaat relatief veel aandacht en tijd naar het opzetten van de rollen en rechten.

Aanpasbaarheid

Salesforce biedt een breder scala aan tools voor het aanpassen van de CRM-toepassingen. Maar de kosten van die aanpassing kunnen aanzienlijk zijn in termen van prijsstelling en het niveau van expertise dat nodig is om te implementeren.

Integraties

Over het geheel genomen biedt Salesforce een breder scala aan tools voor de integratie van zijn CRM-toepassing met een breed scala aan gegevensbronnen en aanvullende toepassingen. Maar het is ook goed om te weten dat veel van de mogelijkheden die Salesforce biedt in een andere toepassing waarvoor een licentie nodig is, zijn ingebouwd in de kerntoepassing van Zoho CRM.

Customer support

Salesforce implementaties worden veelal door partners uitgevoerd. Het niveau en de kwaliteit van deze partners verschillen onderling. Op internet is veel ondersteuning te vinden. Voor Zoho ondersteuning kun je ook terecht bij partners. De helpdesk van Zoho reageert doorgaans snel en adequaat.

Add-ons

Omdat Salesforce meer ‘gevestigde orde’ is zijn er enorm veel Add-ons gemaakt voor salesforce. Bij Zoho is het aantal Add-ons beperkt. Wel is het zo dat Zoho een scala aan bedrijfsoplossingen heeft waarmee Zoho crm integreert.

Hoe te beslissen wat het beste is voor uw situatie

Het enige ongrijpbare waar veel organisaties geen rekening mee houden als ze beslissen welke CRM-applicatie ze willen inzetten, is de mate waarin salesmanagers al weten hoe ze de ene applicatie moeten gebruiken ten opzichte van de andere. Het aantal verkopers dat Salesforce beheerst, is veel groter dan het aantal verkopers dat Zoho onder de knie heeft. Hoewel het voor verkopers altijd mogelijk is om een nieuwe CRM-applicatie onder de knie te krijgen, hebben de meeste verkopers er een sterke voorkeur voor om, indien mogelijk, bij de applicatie te blijven die ze al kennen.

Een andere belangrijke factor is de grootte van het bedrijf. Projecten voor de implementatie van applicaties waarbij Salesforce betrokken is, kunnen de middelen en mogelijkheden van een klein bedrijf gemakkelijk overstijgen.

Hulp nodig bij het maken van de juiste keuze? CRMprofs helpt u hierbij. Uiteraard gaat onze scope verder dan alleen Salesforce en Zoho. Ga voor meer informatie naar CRM selectie.

Aanbeveling voor kleine bedrijven (start-ups en scale-ups)

Zoho CRM biedt de combinatie van een aantrekkelijk kostenniveau, inclusief een gratis versie, en gebruiksgemak dat het beste past bij kleine bedrijven en het MKB.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email